mardi 21 juin 2011

اولین مصاحبه با ابوالحسن بنی‌صدر یک روز پس از خروج از ایران.کمتر موردی شده که بعد از کودتایی مردم این حد مقاومت کرده باشند.

خبرنگار بی بی سی شاداب وجدی، ٨ مرداد ١٣٦٠: اولین سوأل ما ، همان سوألی که فکر می کنم همهٔ مردم ، چه موافقین شما، چه مخالفین شما از خودشان می کنند، و آن این است که چرا برای مبارزه در ایران نماندید و آمدید خارج؟ منتخب مردم ایران ابوالحسن بنی صدر: می دانید که بعد از دوم مرداد[ ١٣٦٠] وضع متفاوت است با قبل از دوم مرداد. در دوم مرداد[١٣٦٠] مردم ایران با عدم شرکت در انتخابات، در حقیقت رأی خودشان را پنجم بهمن ١٣٥٨ از نو تأیید کردند. بنابراین وظیفهٔ سنگینی بر عُهدهٔ من قرار گرفت در دفاع از انقلاب و دست آوردهای انقلاب که همه به تاراج رفتند. شاداب وجدی: شما ١٢ میلیون و پانصد هزار رأی را که برای محمد علی رجائی، یعنی رأیی را، رقمی را که اعلام شده، شما قبول ندارید و می گویید که صحیح نیست؟ ابوالحسن بنی صدر: این رأی، حاصل جمع آرائی است که در انتخابات  ریاست جمهوری ، من و آقای مدنی آورده بودیم. شما می توانید از نو آن دو رقم را جمع کنید، به این حاصل جمع می رسید، و ساختگی است. حقیقت اینست که اینها نتوانستند در تمام کشور با همهٔ تهدید و  تطمیع و همه کار، به ٣ میلیون رأی برسند، طبق گزارشاتی که وزارت کشور خودشان داده اند، البته گزارشات علنی نیست، داخلی خودشان است. شاداب  وجدی: شما همیشه گفتید که اکثریت مردم ایران پشتیبان شما هستند. چرا موقع معزول شدن شما و بعد از آن مردم به این نسبت مقاومت کمی نشان دادند و چرا روحانیونی که قبلاً در مخالفت با آیت الله خمینی و جمهوری اسلامی، اعلامیه هایی داده بودند، مثل آیت الله قمی و آیت الله محلاتی و حتی نوهٔ آیت الله خمینی، این مدت سکوت کردند؟ ابوالحسن بنی صدر: والله، اینکه مقاومت کم کردند، این حرف نابجایی است، برای اینکه کمتر موردی شده که بعد از کودتایی مردم این حد مقاومت کرده باشند. چند نفر تا حالا اعدام شده اند؟ شاداب وجدی: بیش از دویست نفر. ابوالحسن بنی صدر: سیصد نفر، نزدیک به سیصد نفر اعلام شده، و حالا اعلام نشده هم فراوان است. تظاهرات مردم را برگبار بستند، این مقدار اعدام و تعداد زندانی ها که از حد و  شمار بیرون است، و عدم شرکت در رأی دادن، مسأله ای است عیان و آشکار. و آنچه از مقاومت انجام می گیرد که بنظر وضع را در آیندهٔ خیلی نزدیک تغییر خواهد داد، همه نشانه هایی است از مقاومت مردم. شاداب وجدی: در مورد مخالفت آیت الله قمی و محلاتی و نوهٔ آیت الله خمینی نظرتان ...؟ ابوالحسن بنی صدر: شما می دانید که آیت الله قمی که دو هفته پیش، برای بار چندم مورد حمله قرار گرفت و کتک خورد. وضعیتی نیست که در این وضعیت  شما فکر کنید کسی امنیتی، کمترین امنیتی دارد برای اظهار نظر. شاداب وجدی: با بیرون آمدن شما و آقای مسعود رجوی از ایران، فکر می کنید مقاومت کمتر بشود یا بیشتر ؟  آیا چه نوع خواهد بود؟ آیا ممکن است اعتصاب و چیزی باشد؟ ابوالحسن بنی صدر: ما تا وقتی که به مسابقهٔ میان اعدام و انفجار پایان بدهیم، به تلاش ادامه خواهیم داد. و ایران راه دیگری ندارد، جز اینکه آزادی هایی که انقلاب برای استقرار آنها انجام گرفت، در ایران مستقر بشود. شاداب وجدی: شما با مسعود رجوی، رهبر مجاهدین خلق آمدید و این نشانهٔ یک نوع کاری است که قبلاً هم اعلام شده بود و مجاهدین صریحاً شخص آیت الله خمینی را مسئول آواره های جنگ و اعدام و شکنجه و نابسامانی های دیگر می دانند. شما هم همین نظر را دنبال می کنید؟ نظر شما الان نسبت به آیت الله خمینی چیست؟   ابوالحسن بنی صدر: من خودم هم در سه هفته پیش یک پیامی برای ایشان فرستادم مفصل، و در آنجا شرح دادم که اینها، وضعیت کشور، مسئولیت هایی نیست که بشود ایشان را مبری از آنها دانست. وقتی که خود ایشان تأیید می کنند اعدام کودکان ١٣ ساله را، و تیر اندازی بروی تظاهرات مردم را، و این وضعیت غم انگیز اقتصادی را، و مشکلات دیگری را که کشور دارد. شاداب وجدی: در صورتی که پیروز بشوید، چه برنامه ای برای ادارهٔ  ایران دارید در آینده؟ ابوالحسن بنی صدر: والله یک میثاثی در ١٥ ماده ما منتشر کردیم که من بخواهم اینها را حالا بگویم، مفصل خواهد شد، استقرار آزادی ها است، پایان دادن به جنگ های داخلی و خارجی است، بهبود وضع اقتصادی است بسود مردم زحمت کش، و کاستن از فشار دیوان سالاری حاکم که در دوران انقلاب با کمال تأسف گسترش بیشتری هم پیدا کرده، و بسیاری مطالب دیگر. شاداب وجدی: شما خودتان به یک شخصیت باصطلاح میانه رو و اهل مدارا و با سعهٔ صدر شناخته شدید، در حالی که سازمان مجاهدین خلق بهر حال یک مقدار ممکن است روشهای افراطی را بخواهند دنبال کنند. فکر می کنید در آینده تلفیق این دو تا چطور باشد؟ ممکن است؟ ابوالحسن بنی صدر: فکر من اینست که در ایران باید همهٔ گرایش ها در یک جبهه ای متحد بشوند، یک گرایش تنها نیست که می تواند کاری از پیش ببرد. این میانه روی، این تبلیغ غلطی است، بلحاظی که من معتقد به عدم زور هستم ، یعنی فکر می کنم برای حل مسائل ما محتاج نیستیم روش های اختناقی و استبدادی بکار ببریم. نه معنایش این است که من معتقد به تغییرات بنیادی نیستم. عقیده ام این است که تغییرات بنیادی را می توان از راه توضیح برای مردم و بالا بردن شعور و وجدان عمومی، بهتر حل کرد. چنانکه خود من در بسیاری از زمینه ها عمل کردم و نتیجهٔ خوب هم گرفتم. شاداب وجدی: نحوهٔ فعالیت های شما در فرانسه چطور خواهد بود؟ ابوالحسن بنی صدر: والله فعالیت در ایران است که باید انجام بگیرد، و من اگر از ایران خارج شدم برای رشد مقاومت در ایران است و من در رابطه با فعالیت ایران می توانم فعال بشوم. شاداب وجدی: ممکن است که برای شنونده های ما بگویید که چطور از ایران خارج شدید؟ چون گزارش داده شده بود که شما با همکاری...، یعنی مجاهدین خلق ترتیب دادند، در حالی که هواپیما، هواپیمای ارتشی است و خلبان نیروی هوائی ایران ظاهراً. ابوالحسن بنی صدر: بله، خلبان سرهنگ معزی است و یک طرحی را برای خارج کردن من، در ایران تنظیم کردند باتفاق سازمان مجاهدین خلق، و بمن اطلاع دادند. ساعت هشت و نیم بعد از ظهر دیروز به فرودگاه مهرآباد آمدم، در پایگاه هوایی سوار هواپیما شدم. هواپیما پرواز کرد، آمد پاریس. شاداب وجدی: پس از اینقرار مثل اینکه... ، حکومت در آنجا...، کاملاً در کنترل نیست؟ ابوالحسن بنی صدر: خوب من بشما می گویم که ما در آنجا قوی تر از حکومت ایم، منتهی مسأله اینست که ما نمی خواهیم این مسابقهٔ بین انفجار و ترور برای مدت طولانی دوام بیاورد. می خواهیم بلکه زودتر کشور از این مصیبت آسوده بشود. 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire